Ринок business-meeting

    Published on 27.08.2013 | by Міла Марченко

    Ринок Digital Signage в Росії

    Інтерв’ю з російським «гуру» в області Digital Signage Олександром Пивоваровим.

    Digital Signage – це не модні цифрові рюшечки і бантики, а реальний інструмент для комунікацій з аудиторією, особливо в Росії.

    pivovarov

    Олександр Пивоваров, керівник напрямку Digital Signage Solutions компанії AUVIX.

     Якщо в статистиці запитів Яндекса набрати «Digital Signage», у відповідь ми отримаємо 1246 показів на місяць; рік тому їх було близько 900. З чим, по-Вашому, пов’язані такі скромні цифри?

    Олександр Пивоваров: На ці цифри можна дивитися по-різному. Стакан Digital Signage наполовину повний або наполовину порожній? Як водиться, кожен бачить ситуацію по-своєму. Я тут бачу значне зростання – на 38%. Торік дослідницька компанія PQMedia назвала Росію найбільш швидкозростаючим ринком DOOH (Digital-out-of-Home, «цифрова наружка», прим. ред.). За її даними, зростання цього ринку в Росії склало 26,9%. Шість років тому, коли я тільки починав займатися просуванням Digital Signage в Росії, мене часто перепитували: «Digital що?». Сьогодні це питання зустрічається набагато рідше – багато наших клієнтів і партнери вже мають базові знання про DS і планують активно розвиватися в цьому напрямку.

    Digital Signage – це загальний термін, яким позначаються різні технологічні напрямки і ринкові сегменти. Я можу з ходу назвати ще десяток синонімів. Якщо шукають відомості про використання DS в ресторанах, то будуть вводити в пошуковику запит «цифрове меню» або навіть «digital menu boards», але не «digital signage».

    Як і більшість інших інновацій, Digital Signage – із Заходу. Як ця область технологій та бізнесу прижилася і як розвивається в нашій країні?

    Кажуть, «російські довго запрягають, але швидко їдуть». В області Digital Signage ми зараз знаходимося якраз в стадії «довго запрягаємо». Це обумовлено низкою факторів. Найбільш важливий з них, на мій погляд-недостатній розвиток конкурентного середовища, викликане молодістю нової російської економіки. Тим не менш, ситуація швидко змінюється. Коли я розповідаю про становище навколо DS в Росії західним колегам, я завжди починаю з фактів (про які ми самі часто забуваємо): Росія – найбільша країна в світі, що займає 1/8 частину суші і 9 часових поясів. Тому для Росії DS-рішення – це не модні цифрові рюшечки і бантики, а реальний інструмент для комунікацій з аудиторією.

    Поясню: для будь-якого рітейлера федерального рівня друк плакатів і розповсюдження їх по всіх магазинах мережі вимагає великих витрат і – що важливіше – процес поширення займає тижні, а то й місяці. Технології та рішення Digital Signage дозволяють організувати двосторонні комунікації буквально після натискання кількох кнопок. Те ж вірно для великих корпорацій і компаній, що володіють розвиненою філіальною мережею: для них DS – це прекрасний інструмент для організації внутрішньокорпоративних комунікацій. Тому я абсолютно впевнений, що в розвитку російського ринку DS неминучий перехід до «швидко їдуть».

    Цікаво, як ростуть компетенції російських кінцевих користувачів систем DS, адже від цього у великій мірі залежить швидкість розвитку?

    Компетенції кінцевих користувачів ростуть поступово. По-перше, ті компанії, які вже впровадили і розвивають у себе DS-рішення, набувають цінний досвід, отримують відгук від своїх клієнтів і співробітників, у них з’являються нові ідеї. Поступово вони приходять до розуміння, що Digital Signage при правильному використанні стає потужним різнобічним комунікативним інструментом, що дозволяє вирішувати різні завдання. По-друге, крім AUVIX на ринку є ще кілька активних гравців, які вкладають значні ресурси у навчання кінцевих користувачів і таким чином сприяють розвитку ринку в цілому.

    Чи змінилися пріоритети російських інвесторів? Якщо так, то як саме?

    Давайте розберемося в першу чергу, про які інвестиції йде мова, адже будь-яке впровадження DS пов’язано з інвестиціями. Це можуть бути або власні гроші компанії, або зовнішні або венчурні інвестиції. Коли ми говоримо про такі рішення, як, наприклад, корпоративний DS або цифрові меню в ресторанах швидкого харчування, то мова йде про внутрішні інвестиції. Зовнішніх інвесторів цікавлять зазвичай технології, інфраструктура або медіа-канал (простіше кажучи, реклама).

    Говорячи про пріоритети інвесторів, має сенс згадати про результати дослідження, яке AUVIX провів цього літа: згідно отриманих даних, сегментом, що найбільш динамічно розвивається, є ресторани швидкого харчування, за ним йде Advertising (застосування DS для продажу рекламних продуктів), третє місце ділять рітейл і корпоративний DS. Я вважаю, що поки DS розвивається переважно за рахунок внутрішніх інвестицій, але зміни в галузі державного регулювання зовнішньої реклами ведуть до зростання інтересу зовнішніх інвесторів.

    Як за останні рік-два виросли компетенції розробників та інтеграторів, в т.ч. російських?

    Традиційно DS був невеликим нішевим сегментом на АВ-ринку – свого роду «гидким каченям». Це каченя росло-росло і поступово на наших очах перетворився на лебедя, якому став тісна його рідна водойма – АВ-ринок. Сьогодні в усьому світі великий інтерес до DS проявляють традиційні IT-інтегратори. Безумовно, одна з ключових тенденцій і на російському ринку. Добре видно, що ті IT-інтегратори, які почали займатися рішеннями DS пару років тому, сьогодні розвивають і активно нарощують свої компетенції та експертизу, а інші системні інтегратори, які раніше не звертали на DS уваги, вже поспішають в цю область.

    Чи є російські розробки в області DS і якщо так, то в яких облатях – софт, хард, аналітика? У чому російські розробки випереджають зарубіжні?

    Як каже мій улюблений карикатурний персонаж Заєць ПЦ, «Не буду втомлювати вас подробицями – погано все». У Росії є кілька технологічних компаній, що спеціалізуються на технологіях і продуктах DS, але їх рівень, на мій погляд, абсолютно не дотягує до сучасних світових рішень. Це легко пояснити: витрати на розробку скрізь приблизно однакові, а наш ринок поки занадто малий, щоб окупати серйозні проекти з розробки. Працювати на глобальному ринку ми поки що теж не дуже вміємо. Я двічі сказав «поки», бо мені дуже хочеться вірити, що ситуація тут в майбутньому зміниться, так як потенціал у російських розробників безумовно є.

    Наскільки активно на російському ринку з’являються нові гравці в області DS – користувачі, розробники та інтегратори?

    Разом із зростанням ринку DS стрімко зростає інтерес до теми DS серед інтеграторів і реселерів різного рівня. Коли компанія AUVIX проводить конференції в різних містах, ми завжди з’ясовуємо, які теми цікаві нашим партнерам. Так от: тема Digital Signage незмінно присутня в списку цікавих для наших партнерів на першому місці.

    Розкажіть про Вашу роботу в плані розвитку ринку DS в Росії.

    У AUVIX я є керівником напряму Digital Signage. Ця тема не нова для компанії, оскільки ми є одним з провідних дистриб’юторів професійних АВ-продуктів на російському ринку, AUVIX поставляла і поставляє різні компоненти DS-систем: РК-панелі, проектори, рішення для комутації АВ-сигналів, кріплення. З 2011 року в асортименті AUVIX з’явилися медіаплеєри і спеціалізоване програмне забезпечення для DS.

    Однак недостатньо просто мати ці продукти в продуктовому портфелі. Для їх ефективного просування потрібно навчити партнерів, як будувати архітектуру цих рішень (хоча на перший погляд багато рішень DS схожі, їх реалізація може сильно змінюватися), як пояснювати кінцевим користувачам цінність і вигоду від реалізацій рішень DS. Це одна частина нашої діяльності. Інша – це робота безпосередньо з кінцевими клієнтами, для того щоб надати їм кращий західний досвід та експертизу рішень DS і тим самим сприяти розвитку і зростанню ринку DS в Росії.

    З точки зору повернення інвестицій будь-які системи DS можна умовно розділити на «дохідні» і «безприбуткові». На що, перш за все, звертають увагу замовники в тому і іншому випадку – на технології чи на ціну? І в чому принципова різниця з точки зору застосовуваних технологій, якщо вона є?

    Всупереч поширеній думці, що DS призначається для продажу реклами, частка чисто рекламних установок за даними Digital Signage Future Trends Report, складає всього 3%. Ще 8% – це установки, де під сторонню рекламу відводиться більше половини ефірного часу. «Прибутковий» DS в моєму розумінні – це рекламний оператор, який продає рекламні продукти різним рекламодавцям. У таких рішеннях особливе значення має можливість зручного білінгу рекламного часу, можливість створювати і обробляти логи прокрученої реклами і т.д. Вимоги до функціональності плеєрів у операторів рекламних мереж зазвичай не дуже високі. У світовій практиці є тенденція переходу таких мереж на оренду хмарних рішень, так як скорочення капітальних витрат має для таких мереж першорядне значення, а оперативні витрати повинні покриватися прибутком від продажу реклами.

    Коли плануються «безприбуткові» рішення, то компанії повинні чітко усвідомлювати ті завдання, які вони планують вирішувати за допомогою інструментів DS, і розуміти, як вони будуть вимірювати їх ефективність. Наприклад, це може бути скорочення тих чи інших витрат. Так, впровадження корпоративної DS-системи в центральному офісі компанії Lufthansa дозволило заощадити 5 хвилин робочого часу на тиждень на людину за рахунок відображення інформації про те, наскільки завантажена корпоративна їдальня (для цього програмне забезпечення PADS4 компанії Net Display Systems було інтегровано з лічильником людей, які використовуються в магазинах). Тільки завдяки цій економії, як порахувала Lufthansa, їх рішення DS окупилося за 8 місяців.

    В обох випадках вибір того чи іншого рішення повинен визначатися завданнями та метою впровадження системи DS, а також можливостями її розвитку. При цьому завжди необхідно пам’ятати, що вважати потрібно не початкову ціну, а загальну вартість володіння.

    На передньому краї розробок у галузі DS сьогодні, по-перше, інтерактивні функції і, по-друге, аналітичні функції. Що вони дають кінцевому клієнтові і перспективні чи інвестиції в такі розробки?

    Автоматичний збір аналітики – тема досить трендова. Ми в цій області співпрацюємо з компанією Intel і їх продуктом Intel AIM. На ринку є ще кілька постачальників таких рішень і технологій. Є команда і з Росії. Дані технології відкривають великий спектр можливостей для експериментів та інновацій. Якщо говорити про рекламні моделі DS, то автоматичний збір аналітики дозволяє не тільки більш обгрунтовано продавати рекламний час, а й перейти на продаж реклами на підставі результатів аукціонів в режимі реального часу (real-time bids) – за аналогією з тим, як продається контекстна реклама Google і «Яндекс». Якщо ми говоримо про «нерекламні» інсталяції, то в них аналітика дозволяє створювати окремі сценарії залежно від того, хто перебуває перед екраном.

    Аналогічно йдуть справи з інтерактивністю – сьогодні на ринку великий спектр технологій, що дозволяє організувати взаємодію з користувачем і підвищити його залученість, за що завжди і активно борються всі бренди.

    Взагалі, це величезне поле для креативу і різних експериментів.

    Є теоретична можливість відображення на екранах системи DS спеціальних повідомлень в екстрених випадках за аналогією з СОУЕ (із зображенням аварійних виходів, схем евакуації та інш.). Які перспективи впровадження цієї функції в DS-системи?

    Більшість рішень Digital Signage дозволяють реалізувати екстрене оповіщення, і вони можуть бути успішно інтегровані з СОУЕ для відображення найближчих виходів або напрямки руху при евакуації. Через те, однак, що для функціонування DS-систем потрібна електрика, яка в надзвичайній ситуації може бути відключена, DS є вдалим доповненням, але не обов’язковим компонентом COУЕ.

    Окремий сегмент для активного розвитку систем DS – спортивні споруди. Розкажіть про те, якого типу компанії працюють на цьому ринку, які типи систем використовуються і які перспективи для «нових гравців». Чи є місце на ринку для невеликих компаній?

    Звичайно ж, сьогодні складно уявити сучасну спортивну споруду без Digital Signage. DS-рішення тут – це відеотрансляції, периметри, інтерактивна навігація, інтерактивні меню в кафе і ресторанах, касові зони, зали слави і т.д. Взагалі, ставлення до спортивних і видовищних заходів в Росії сильно відстає від багатьох розвинутих країн і, як наслідок, DS-рішення реалізуються найчастіше за залишковим принципом, тоді як вони повинні бути одним з ключових елементів, що створює загальну атмосферу шоу і причетності. Ще один важливий аспект застосування DS – як інструменту управління потоками людей. Наприклад, після закінчення хокейного матчу, система DS може бути використана не тільки для напрямку руху відвідувачів, але також і для уповільнення потоку: цього можна домогтися, відображаючи цікаву інформацію, повтори гострих моментів і т.д.

    Чи є тут місце невеликим компаніям, мені складно сказати, – все-таки реалізація АВ-і DS-проектів навіть на невеликих спортивних спорудах – це робота для досвідченої команди проектувальників, інженерів і монтажників. Можливо, невеликі компанії можуть залучатися для реалізації окремих компонентів – наприклад, коли потрібні креативні інсталяції в залах слави.

    Давайте розглянемо перспективи широкого впровадження систем DS в російських кінотеатрах і в готельному бізнесі – які шанси для нових гравців?

    Кінотеатри – це вельми перспективна сфера для впровадження DS-рішень. Так само, як і спортивні споруди, сучасний кінотеатр немислимий без Digital Signage – електронних розкладів кінофільмів, постерів і трейлерів, цифрових меню в кінобарах, інтерактивних стійок, терміналів самообслуговування і т. д. З сегментом HoReCa ситуація аналогічна – сфер для застосування рішень Digital Signage там маса. Що особливо важливо, в цих сферах на відміну від спортивних споруд, реалізувати подібні проекти можуть і невеликі компанії, а AUVIX готовий активно їм допомагати в цьому.

     Джерело: InAVate

    Якщо ви помітили помилку, будь даска, повідомте нас, натиснувши Ctrl+Enter.

    Теґи: , ,


    About the Author

    Головний редактор Digital Signage UA Review до серпня 2017



    Back to Top ↑

    Повідомити про помилку

    Текст, який буде надіслано нашим редакторам: